Det eviga tjatet om tonårsgraviditet

ER skrev,
februari 25, 2008 @ 12:23

Asså fyy fan va läskigt att de finns människor som du !?
jag fyller 15 och gråter när jag läser om hur människor som du och kissie tkr
om barn och sånt, medans jag gråter av lycka när jag känner min lilla bebis
i magen sparka! otroligt asså , du om någon som är lite äldre borde ha växt
upp men fuck no

De flesta som läser min blogg vet att jag inte vill ha några barn (som läget är nu). Jag har väldigt starka åsikter när det gäller att skaffa barn - speciellt när det gäller unga tonåringar. Jag tycker bestämt att man ska ha eget boende & en stadig inkomst & ett stabilt förhållande med sin partner & jag tycker absolut inte att man ska skaffa barn om man fortfarande själv är ett!

Maggi har också tyckt till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

LÄS GÄRNA FORTSÄTTNINGEN PÅ DETTA INLÄGGET!





47 kommentarer

Ladysoul.se skrev,

februari 25, 2008 @ 3:37

Det är sorgligt att VI ska behöva lära dem lite vett.. Ska inte deras föräldrar göra det? Men jag antar att de inte hann förrän det var försent.. Varför ska man lära sina egna barn sånt här när de fortfarande är barn?? Skrämmande..

Henrik Larsson skrev,

februari 25, 2008 @ 3:44

Håller till fullo med….Är synd om barnen som får en ostabil start på livet….som om det inte skulle vara tufft nog ändå att växa upp i dagens samhälle…..och skumma man som ens viska nåt om det så får man en kaskad av kommentarer om att man inte tycker tonåringar kan vara bra föräldrar…..men är ju fan inte det det handlar om för det tror jag säkert att de kan vara men det är inte rättvisst mot barnen att få en uppväxt där de inte kan få samma förutsättningar som alla andra för att deras föräldrar inte kommit ur pubertetn när de skaffade barn……

Helena skrev,

februari 25, 2008 @ 4:23

Ja han är verkligen något extra. Håller tummarna för att han får en Oscar!

Helena skrev,

februari 25, 2008 @ 5:51

Natti, natti!

therre skrev,

februari 25, 2008 @ 7:07

Ptja, jag vet var jag står i den frågan eftersom jag fick barn när jag var 17 år, bodde inte hemma och har inte tagit emot pengar varken från stat eller föräldrar ;)

Matilda skrev,

februari 25, 2008 @ 7:59

Jag håller med dig. Har du sett de pinsamma brudarna i unga mödrar btw? Jag hoppas det finns ansvarsfullare tonårsmammor än de som ställer upp i TV.

Sofia skrev,

februari 25, 2008 @ 8:16

Är det bara jag som tycker att det är mer läskigt att läsa den här blivande mammans “fjortissvenska”? Sättet personen i fråga uttrycker sig i skrift vittnar väl ganska väl om den mentala mognadsnivån, skulle jag tro.

morris skrev,

februari 25, 2008 @ 8:21

absolut ska man ha så bra förutsättningar som möjligt när man skaffar barn. om man inte har det så har man 9 mån på sej att ordna det ;)
jag är ju himla glad att jag inte är nån gammal rugguggla utan kan hänga med här t.ex och jag är himla glad för att jag får behålla min mamma i många år till och jag är himla glad för att jag inte har barn hemma nu för det hade jag inte orkat.

emsan skrev,

februari 25, 2008 @ 8:35

jag tycker att det är egoistiskt mot barnet att sätta det till världen när man inte har bra boende, bra inkomst osv. för vad har barnet att tycka till om i detta?

Ina skrev,

februari 25, 2008 @ 8:54

Jo, det kändes väl som att hon inte var riktigt rätt person att uttrycka sig om saken, om man säger så. Helt ärligt måste jag säga att jag tycker synd om henne. Visst kan hon klara sig utmärkt, men oddsen för att allt går käpprätt åt skogen är ju tyvärr överhängande.

Fire skrev,

februari 25, 2008 @ 8:57

Ja jag håller med om att de bästa förutsättningarna för ett barn vore två föräldrar, god ekonomi och aldrig bråk i familjen. Men dessa förutsättningar saknas tyvärr ofta även när föräldrarna är i min ålder. Jag har ändrat mig sjukt mycket ang detta med aborter. Numera ser jag det faktiskt som ett mord, att göra abort i vecka 22, som man får i Sverige, är horribelt! Då kan de flesta barn som föds för tidigt överleva.

En tonåring KAN faktiskt ta hand om ett barn, man växer med ansvaret och det finns ett socialt skyddsnät som går in om så skulle behövas. För kanske 100 år sedan var väl 16 medelåldern för att skaffa barn och det gick ju fint. Evolutionen har ju inte gått så himla mycket längre sedan dess och att säga att man inte kan ge barnet det de behöver är snarare en ursäkt för att man inte vill (om man rannsakar sig själv och inte bara blir arg nu).

Vad har det ofödda barnet att säga till om saken? Om mina föräldrar en gång tvekade om mig skulle jag definitivt välja att få födas. Har barnet ingen rätt alls liksom? Det är så många som bara vill ha ut “det gottaste” hela tiden utan att behöva ta några konsekvenser. Vill man absolut inte ha barn - ja då får man väl avhålla sig från penetration! Lätt löst faktiskt.

Jag vet inte var jag står i det här med aborter. Det enda jag vet är att jag numera också tänker på fostrets/barnets rättigheter och de föräldrarnas skyldigheter. Jag hade rätt att få komma till världen, har inte alla det då? Och var går gränsen för när man får släcka ett liv? När det inte kan tänka och känna ännu? Då borde isf många respiratorer stängas av omgående. Detta är ett oerhört stort ämne. Hu. Bra att du aktualiserar det även fast vi inte tycker lika. Jag har aldrig heller viljat ha barn men jag skulle inte kunna ta livet av något jag har varit med om att sätta till världen. Jag anser mig inte ha rätten till det. Tack och lov har jag aldrig hamnat i den situationen.

Lisette skrev,

februari 25, 2008 @ 9:10

Alla får väl göra sina egna val här i livet, det finns väl ingen som klagar på någon som säger att dom vill ha barn i framtiden?

Nadja skrev,

februari 25, 2008 @ 9:11

Läste precis Maggis inlägg oxå och jag håller med er när de gäller planerade barn.. om de inte är planerat så har jag andra åsikter då de finns många som är “gamla” och skaffar barn som går på soc osv och de är minst lika dåligt men ibland glöms de av att även vuxna är olämpliga som föräldrar.

Elin skrev,

februari 25, 2008 @ 9:18

Jag tycker det är förjävligt att man ska behöva vilja ha barn och tycka dittan och dattan om barn, bara för att man är “vuxen”. Det är väl helt upp till var och en… :P

Ung och uppmärksamhetssökande skrev,

februari 25, 2008 @ 9:40

Håller med dig totalt.

Elin skrev,

februari 25, 2008 @ 9:50

Jag känner själv att jag vill ha barn, men jag är absolut inte så dum att jag planerar ett nu, eller så dum att jag får ett av en olyckshändelse. Det finns så många sätt att skydda sig så för det mesta ska man inte behöva oroa sig för att bli med barn om man inte vill! Men jag skulle aldrig med flit bli med barn under gymnasiet, inte under högskoletiden heller för den delen! Håller med om att jobb, inkomst, boende, förhållandet; Ingridienserna! ;)

Mysterywoman skrev,

februari 25, 2008 @ 10:05

Jag läser den inte ;)

Sus i dus en desperat lyxhustru! skrev,

februari 25, 2008 @ 10:19

Hej! Jag hittade in hit via blogg toppen! Trevlig sida du har! Hit kommer jag tillbaka!
Kram Sus

Emelie skrev,

februari 25, 2008 @ 10:25

jag håller med, ett stabilt förhållande, bra ekonomi och bostad är ett måste!

Kristina skrev,

februari 25, 2008 @ 11:03

Ja du har ju rätt. Barn ska man ha när man är redo för det. Men sen kan man ju faktiskt bli redo längs vägen….

Anyways. Att alla i världen inte vill skaffa barn är ju bara en bra sak. Annars skulle vi bli överbefolkade på en sekund.

Marina skrev,

februari 25, 2008 @ 11:24

Jag håller absolut med My om att när man skaffar barn ska man ha egen bostad, stabil ekonomi samt ett stadigt förhållande! Det är för mig självklara förutsättningar. Sedan kan givetvis allt hända… Men barnet ska trots allt ALLTID komma i första rummet. Ett barn innebär ansvar och att sätta sin egna behov åt sidan. Tyvärr finns det många människor som inte borde ha barn - både yngre o äldre. När man fortfarande själv är ett barn ska man inte själv bli förälder. Visst kan det i slutändan bli bra men jag tror att det är viktigt att barn är barn och får vara barn så länge som möjligt. Jag tror att mycket handlar om bekräftelse. Att man vill ha någon som älskar en oavsett och det är fel anledning att skaffa barn, oavsett vilken ålder man är i.

Kyrkan skrev,

februari 25, 2008 @ 11:40

Klart som fan man gråter av lycka när man är 15 och väntar barn. Jag hade gråtit av lycka om Leonardo inte sjunkit till havets botten i Titanic. Världen är så liten när man är 15, inte konstigt att man inte heller ser vad ett barn behöver eller gör i ens liv.
Det är synd om människorna!

Mikaela skrev,

februari 25, 2008 @ 11:55

jag tycker att alla får tycka precis som de själv vill och ingen har tvingat någon att läsa din blogg, så stör de sig på dina åsikter så får de ju sluta läsa. Vissa vill ha barn, vissa vill inte. Som med allt annat så tycker folk olika och vill olika, det är inget konsitigt med det. Tyvärr måste man lära sig av sina egna misstag och i många fall är det synd att ett barn ska behöva lida för att 2 ungdomar inte var klokare än vad de var.

Veronica skrev,

februari 25, 2008 @ 12:02

Hej! Jag vill inte heller ha barn, just nu! Det är min största skräck att bli gravid, just nu! För vad skulle då hända med mina planer på att plugga utomlands och så vidare?

Det är ingen i min närhet som tycker att det är konstigt. Snarare helt normalt!

Så, jag håller helt och hållet med dig My.

anna skrev,

februari 25, 2008 @ 12:07

Alla är vi olika individer med olika inställningar till saker och ting. Jag förstår inte varför man inte kan respektera varandras värderingar ? Utan att helt plötsligt börja med att kalla varandra för “läskiga” och svära ? Att reagera på en som inte tänker som “jag” måste väl redan där brista i förnuft ? Jag tycker personligen att den enskildes värderingar är “dens” och ger inte mej en rätt att klanka ner på den andre då bara för att den inte tycker som jag. Man kan ju undra vem som är vuxen när den skriver så.

// Ha en bra dag Lilija och Kramen

toowa skrev,

februari 25, 2008 @ 13:16

Varför ska det vara så svårt för andra människor att acceptera att alla inte vill ha barn? Varför kan dom inte acceptera det likväl som att vi accepterar att folk vill ha barn?
Är det ett krav för att vi råkade födas som tjejer? Är vi inte fullkomliga för att vi inte vill ha barn & kanske inte ens tycker om barn?
Jag trodde grejjen var att göra det man själv vill göra? Det är mer läskigt att leva enligt den normala samhällsnormen & gå till sitt jobb på konsum varje dag, gå hem till barnen & nöja sig med en veckas husvagnssemester.
Herregud vad arg jag blir. Personligen har jag aldrig fattat tjusningen med barn.
Men jag kanske ska skaffa några bara för att tillhöra samhället?

Diurhuus skrev,

februari 25, 2008 @ 13:16

barn borde man inte få skaffa utan att gått nån kurs först.. inte i att skapa dem.. men väl i att ta hand om dem och att ta hand om sig själva som föräldrar.
Kursen kan man dock gå under tiden man är gravid (om de nu “bara händer”)
Det är inte precis som att köpa en katt de där med barn…och ändå så tycker alla att alla skall få skaffa utan restriktioner.

Eva skrev,

februari 25, 2008 @ 13:59

Sex = barn. Så är det i grunden. Det är ju egentligen meningen att vi ska ha sex för att fortplanta oss. Men världen ser ju inte alls likadan ut som den gjorde för 100 år sedan. Jag är absolut inte emot preventivmedel, men abort skulle jag aldrig kunna leva med.
I min perfekta värld skulle ingen ha sex innan dom var vuxna nog att ta hand om ett barn. Jag själv väntade tills jag var 21 delvis pga av den här anledningen, om jag skulle “råka” bli med barn skulle jag även ta ansvar för det.

Jag tycker absolut inte 15 år och gravid är något man ska rekommendera, men samtidigt får jag en gnutta respekt för att dom tar ansvar för det dom gjort. Dom som har genomgått 5 aborter innan dom fyllt 18, det är dom det verkligen är fel på. Om det nu inte vore så att dom blivit gravid genom våldtäkt.

OBS! Är inte emot abort, men jag är emot dom som använder sig av abort som preventivmedel. Istället för att betala för kondomer eller p-piller går dom och skrapar ut det som skulle ha blivit en bäbis - alldeles gratis.

Nadja skrev,

februari 25, 2008 @ 14:11

men den där komentaren visar att hon verkligen inet är mogen att skaffa barn ju. Är man 15 år så finns där ju inget man kan erbjuda sitt barn. Det kommer bara sluta med att man sitter där när man är gammal och är bitte rpå sina barn för de har berövat en på ens ungdom..

Diurhuus skrev,

februari 25, 2008 @ 14:23

Preventivmedel har man ju använt i hundratals år så det är inget nytt..
Fostret har ingen rättighet som går över en mammas vilja.

my skrev,

februari 25, 2008 @ 14:30

jag var 19 år när jag blev gravid. det var inte planerat och jag hade inget jobb. min kille och jag hade heller inte varit tillsammans så länge och vi bodde heller inte ihop. men jag visste direkt att jag ville behålla barnet. har tidigare gjort en abort och det ville jag ALDRIG gå igenom igen. det var många som ifrågasatte mitt beslut men jag stod fast vid att behålla mitt barn. det är absolut inget jag ångrar idag. jag och min kille flyttade ihop , jag födde barn och är jättelycklig!! dom som förut hånade mig och sa att jag var ung och skulle ångra mig inser idag att det var DOM som hade fel. för jag är lycklig och min dotter har det bra. visst- vi kanske inte är miljonärer men min dotter behöver inte lida- hon har mat, ny vagn, nya kläder och allt annat hon kan behöva.

jag tycker det är så otroligt mycket starkare att vara en tonåring och behålla sitt barn än att direkt tänka på den lätta vägen ut. en abort är ingen liten grej som många tror utan man kan må rätt dåligt av det. det är väl också skillnad mellan person och person. alla ju ju olika mogna. men att dra alla över en kam tycker jag är dumt eftersom alla tonåringar även är individer.

jag har visserligen en yreksutbildning men kommer inte jobba inom det. ska plugga till socionom när jag är 24. då kommer jag ha 2 barn och klara att plugga. jag tycker det är jävligt starkt om jag får säga det själv!

många tror också man missar så mycket om man får barn tidigt. jag håller inte med. festat har jag gjort så det räcker (kan ju fortfarande gå ut om jag vill nu också men har ingen lust bara), resa vill jag inte (jo en resa till typ spanien en vecka räcker men inget längre- det har jag aldrig velat) osv….. jag tror också att många mammor yngre än mig håller med.

jag beundrar alla mammor som är yngre än mig för det dom för. folk vill bara hitta brister hela tiden. men alla är ju inte likadana som sagt. känner mammor i 40-årsåldern som fick barn runt 16 och inte ångrar dom sig idag! att få barn är det bästa som finns. gillar dock inte andras barn men min dotter är det finaste som finns. jag älskar henne så innerligt. och eftersom jag fick henne tidigt får jag bara tillbringa mer tid med henne och det är jag glad för.

våra förfäder fick dessutom barn tidigt och världen har ju inte gått under för det. förr var det sent att få barn vid 25 liksom men nu ligger ju genomsnittsåldern för första barnet runt 30. vart ska detta sluta? man ska få välja själv men jag tycker ändå det är synd. bara för att man är ung ska inte abort vara en självklarhet. man ska få välja själv utan att bli trakasserad (som vissa unga mammor blir av vuxna männiksor- fyfan säger jag bara)…..

Mikka skrev,

februari 25, 2008 @ 15:58

*** This is a whisper message for Lilija! ***

Fridaj skrev,

februari 25, 2008 @ 16:05

SÅ RÄTT! Grundstenen är som du säger, eget boende, stadig inkomst & ett stabilt förhållande. Och till det räknas INTE mamma & pappas villa, bidrag och parasita på föräldrarna, och en kille som du faaaaktiskt är förlovad med (men inte var tillsammans med i mer än 5 veckor) PATETISKT. *stör mig*

Martina skrev,

februari 25, 2008 @ 16:24

Jag håller helt med dig.

... skrev,

februari 25, 2008 @ 17:27

*** This is a whisper message for Lilija! ***

Martina skrev,

februari 25, 2008 @ 17:42

Det är sååååå jävla egoistiskt att skaffa barn i den åldern, dom tänker enbart på dom själva, för fan… tänk på ungen! nä tack till tonårsföräldrar.. BARN SKA INTE HA BARN! nog för mig :P

Daddy.Rasmus skrev,

februari 25, 2008 @ 17:52

Låt var och en ha sin åsikt är min kommentar.

Har lärt mig genom åren att: trampa INTE en blivande eller nybliven mamma på tårna. För dem är deras lilla telning och de själv hela universums medelpunkt och vi andra ??????????????????vadååå?????????????

tanjalee skrev,

februari 25, 2008 @ 18:04

aight …. min enda åsikt ; Tiden har blivit sjukare nu, hamnade just på en tjej blogg som är bara 14 och har son runt 9 månader …. rent galet med tanke på att hon själv är ett barn… Oh My God !
Förresten jag är nog en av dina största bloggläsare, gillar å hamna här å läsa allt du skriver, eller bilder du gjort . du är fantastiskt grym! :) Får man länka till dig på min hemsida?
Ciao bruden.

Gabriella Ivarsson skrev,

februari 25, 2008 @ 20:14

Håller med, men vet samtidigt inte hur jag skulle reagera i en sån situation….

Moster Mona skrev,

februari 25, 2008 @ 20:26

Man blir glad av att se att det finns personer som faktistk tänker till lite .. dock inte alla.. men men man kan inte få allt här i världen. Visst är det så att alla har rätten att ha sin egen åsikt. men man har inte rätten att sätta ett liv till världen om man inte men hela sitt hjärta kan säga… Jag har gjort allt i min makt för att denna indivitdskall få det så bra som möjligt, Jag har ett tak över huvudet, har tagit ansvar o arbetar, har fått insikter som innebär att jag kan se till att “barnet” får alla goa möjligheter till utbildning, mat, kläder osv. Kan jag inte sätta mig ner o SE att jag har detta idag,, skall jag inte sätta mig i den situationen att bli gravid. Då är man ansvarslös. Preventivmedel är till för att användas, visst olyckan kan vara framme.. men då har man inte planerat detta.. o då är det en annan sits .. Men att medvetet bli med barn när man inte kan försörja barnet själv, vill jag inte vara med o betala för det jag heller.. med bidrag osv.. hoppas ni ser skillnaden jag påpekar.. för varför skall jag betala för detta?? Jag anser att det är en massa mammor som blivit ensamstående som arbetar för glatta livet o inte får någon hjälp av fadern är bra mycke mer berättigade till bidrag.. för de gör rätt för det! Jag anser att My med flera har helt rätt… man måste ta mycke ansvar för kunna ta ansvar för ett till liv… nu lite störigt kanske.. men härligt med tjejer med hjärna.. smile..

Tina skrev,

februari 25, 2008 @ 20:58

Var gärna med och tävla om ett sött smycke i min blogg! :) Ha en bra dag

Emelie skrev,

februari 25, 2008 @ 21:55

Jag håller fullständigt med dig. De som skaffar barn i den åldern är väldigt egocentriska. De kan ju inte tänka på barnets framtid om de varken har ett jobb, en utbildning, eget boende, fast ekonomi eller en trygg familj för barnet att växa upp i. Dessa faktorer är A och O för en trygg och säker uppväxt. Det som är intressant är att det ofta är de som själv haft en jobbig uppväxt som skaffar barn i tidig ålder. Borde de inte förstå bättre och vilja sitt barn en bättre uppväxt än de själv haft?
Tack för mig! :)

A skrev,

februari 25, 2008 @ 23:20

Det är 2008, det finns nästan gratis preventivmedel, barn ska inte skaffa barn av massor av anledningar. Lika galet är det att vi har bland det högsta abortantalet i Europa. 99% av de vänner jag har som gjort abort har slarvat. Sluta slarva!

My skrev,

februari 26, 2008 @ 6:33

Någon som skrev att “abort kan verka som en enkel väg ut”. Ibland kanske. Men beslutet att välja bort barnet för att man inser att man inte har allt det behöver tror jag är fruktansvärt svårt för de flesta.

Jag har alltid velat ha barn, sedan jag var fem eller något. :) Helst fyra eller fem eller sex (har insett nu, vis av min något högre ålder att två eller möjligen tre är att föredra). Och ja, jag ville ha barn när jag var femton. Mycket för att jag tyckte att mitt liv var värdelöst. Tror att det är jättemånga unga flickor som fantiserar om att barn just av den anledningen.

Men jag förstod att det bara var en tom fantasi! Jag förstod att fast inkomst, eget boende och stadigt förhållande är superviktigt när man skaffar barn. Dessutom skulle jag aldrig, trots min omognad, ha velat leva som en parasit på min mamma. Jag har mycket svårt att sätta mig in i hur de tänker, som föder ett planerat barn vid femton års ålder.

Förstår inte varför det är så många unga som inte inser hur viktigt det är att hinna växa upp innan man skaffar barn. Att faktiskt veta vad det innebär att ta ansvar över sig själv innan man tar ansvar för en bebis.

Nu när jag är tjugo så är anledningarna för att inte fantisera om barn (riktigt än) väldigt själviska. Jag vill leva lite med bara mig själv ett tag. Vara lite självisk. Ta tvåtimmarsbad när jag känner för det. Göra impulssaker. Kunna sträckläsa en bok. Kunna läsa DN en timme på morgonen. Gå på långa promenader utan att behöva krångla med sig en barnvagn. Jobba knäppa tider. Plugga utan att behöva sitta med näsan i boken och svettas under ett barns fyrtiofemminuters middagslur.

För det är inte bara “att festa” som man missar, som många unga mödrar verkar tro. Ja, verkligen.

my skrev,

februari 26, 2008 @ 13:42

det handlar allmänt om hur alla oftast drar alla över en kant. dvs att de flesta är dåliga. man blir ju mörkrädd när man läser många av kommentarerna. för om du läste mitt blogginlägg ordentligt så skrev jag ingenting om att just DU skrivit det. eller hur? jag menade faktiskt många av dom som kommenterat ditt inlägg så du behöver inte bli lack. det är jävligt onödigt. hade ju varit skillnad om jag skrivit ditt namn och uttryckligen sagt att du skrivit det.

jag bara menade att det är ofta felaktigt att många barn blir lidande för att mamman inte är äldre och har ett boende, inkomst etc. de flesta klarar det ändå liksom. många gånger finns det däremot alldeles för lite stöd för yngre föräldrar. och alldeles för mycket fördomar.

therese skrev,

februari 26, 2008 @ 13:56

det som du skriver nu är enbart dina åsikter och det är helt upp till dig när du vill ha barn såklart,om du ens vill ha några,livet går ju inte ut på att skaffa barn enbart!
du säger att du inte tycker att man skall skaffa barn när man själv är ett barn och många håller med dig, men känner du någon som är ungmamma/ungpappa?! förstår inte varför du och så många har så mycket fördomar emot unga föräldrar,man mognar medans man är gravid och jag kan säga att alla unga gör dock inte det och inte heller alla äldre mammor. jag förstår inte varför åldern skall vara ett så stort problem.. tycker de är tråkigt att du ser ner på unga mammor/unga pappor, kan helt ha missuppfattat detta nu men enligt MIG så verkar det som du ser ner på unga föräldrar,tråkigt,bara för genomsnittet är 30 år och äldre att skaffa barn just nu så betyder det inte att man är en bättre mamma och kan ta bättre hand om sitt barn för det! det har helt att göra hur man är som person och hur man mognar och ansvar och hur det ser ut i ens enskilda situation!
jag hade inget när jag var gravid förutom en underbar pojkvän och nu pappa, men det ordnade vi, vill man bara så går det! handlar helt om vad man är beredd att satsa och göra för sitt barn och spelar ingen roll hur gammal man är! jag är ungmamma nu och jag har det jätte bra tillsammans med min dotter leona.
jag förstår inte varför du inte kan acceptera att alla andra vill göra olika val i sitt liv och du vill inte ha barn nu,det är helt upp till dig men andra vill faktiskt ha barn när dem blir gravida och ser inte abort som en lösning för dem.. tycker det är tråkigt du sitter och klankar ner på unga föräldrar och inte bara kan respektera oss och öppna upp ditt sinne!
bara för man är en viss ålder så skall det inte spela någon roll hur man blir som mamma,en ung mamma kan vara en lika bra mamma som en äldre!
blir så trött på alla fördomar!!!

Nathalie skrev,

februari 26, 2008 @ 18:54

Jag tycker inte att man ska fastna vid åldern, utan mer se till individen :) En 16-åring kan vara väldigt mogen för sin ålder, medan en 25-åring kan vara hur barnslig som helst. Men sen gäller det ju att se om man har tid, pengar, människor som stöttar en, och sist men inte minst: att barnets pappa är delaktig. :)